24 March 2009

Arwah Hajah Noriah


Alfatiha...

Alarm hp aku berbunyi, bila ku lihat.... hati aku betul2 sayu... hari ni (25.03.2009) rupa2nya hari ulang tahun Arwah Mak yang ke 82! Sememangnya dalam hp ku sudah aku programkan untuk mengingati tarikh-tarikh penting dan istemewa... termasuk tarikh lahir orang tua ku. Sungguh agung kebesaran Tuhan yang maha esa, kerana malam tadi aku ditemukan dengan arwah dalam tidur ku..... dalam pakaian yang serba putih dan dalam suasana yang sungguh dingin aku dipertemukan dengan insan kesayangan ku ini.... aku sebenarnya menggigil sejuk dan takut berhadapan dengan mak ketika itu, pelik betul kerana dalam mimpi ku itu, setelah aku berwuduk baru aku bisa berhadapan dan berkata-kata dengannya.... Dia memohon supaya aku menyampaikan hajatnya supaya bersedekah dan menyampaikan hajatnya bagi pihaknya.... bila terjaga dari mimpi aku terus melihat jam didinding tepat 4.30 pagi aku langsung tidak dapat melelapkan mata, kedingan itu masih ku rasai .... aku cari dia biar aku tahu aku bermimpi tapi lidah ku terus saja membaca Alfatiha untuk mak..... Wajah itu ku rindu, aku bertemu hanya keketika cuma, tapi sungguh mengesankan. Insaallah aku sebolehnya tidak pernah lupa untuk bersedekah bagi pihaknya dan arwah Bapa atas apa yang telah ditinggalkan kepada ku dan anak-anak selama ini. Pusakanya akan aku jagai dengan sebaik yang termampu.

Untuk saudara-saudara ku yang mengikuti kisah ini.... jangan lupa untuk bersedekah kepada kedua orang tua kita juga saudara-saudara kita yang telah pergi lebih dulu dari kita.... dan kepada yang masih punya kedua orang tua pesana ku supaya sayangi, hormati dan hargailah mereka selagi mereka bernyawa..... Kerana aku yang sudah merasi kehilangan kedua-dua orang tua ini, begitu rindu akan kehadiran mereka, kalau bisa aku putar waktu kembali, aku akan jadi anak yang terbaik untuk mereka..... Untuk mak/bapa dan semua saudara-saudara yang telah pulang kerahmatullah..... Alfatiha......

1 comment:

  1. Aku pernah terbaca beberapa buku dan mendengar cerita2 begini... tapi aku tak pernah sangka untuk mengalaminya... sesungguhnya kebesaran Tuhan yang telah mencipta segala kejadian, tiada yang mustahil seandainya Dia mengkehendaki perkara2 sedemikian itu terjadi... SubhanaAllah aku bersyukur dapat merasai keajaiban kebesaran Illahi ini....

    ReplyDelete